Pulversvejsning af monopæl hos Bladt Industries A/S. Foto: Michael Joachim Andreassen

Optimering af udmattelsesdesign på vej til offshore-konstruktioner

fredag 29 jun 18
|
af Sabina Askholm Larsen

Kontakt

Michael Joachim Andreassen
Lektor, vicelaboratorieleder
DTU Byg
45 25 18 14
Forskere på DTU Byg er i færd med at undersøge, hvordan man kan optimere udmattelsesdesignet i offshore-stålkonstruktioner. Det skal bane vej for bedre og mere effektive svejseprocedurer samt en hurtigere produktion. 

Udmattelse er et vigtigt element i design, vedligeholdelse og reparation af offshore-konstruktioner som eksempelvis havvindmøller. Lektor Michael Joachim Andreassen fra DTU Byg er i færd med at undersøge, om det kan lade sig gøre at optimere udmattelsesdesignet i offshore-stålkonstruktioner i forhold til svejsespændinger og korrosion.

De to svejsemetoder, der bliver undersøgt, er pulversvejsning (SAW) og laser-hybrid svejsning (HLAW). Pulversvejsning er en traditionel og velkendt svejsemetode, mens laser-hybrid-metoden er nyere og samtidig en metode, der udvikler sig hurtigt. 

"Jeg forventer, at forskningen vil bidrage til offshore-industrien ved at optimere og forbedre de nuværende normer og standarder, som synes at være for konservative og utilstrækkelige"
Michael Joachim Andreassen

Normer og standarder relateret til design af offshore-konstruktioner er af ældre dato. Derimod er fremstillingsprocesser, materiale- og mekaniske egenskaber samt designløsninger blevet ændret og forbedret. Det er derfor meget relevant at undersøge, forstå og optimere såvel nuværende som nye design- og fremstillingsmetoder. 

Konservative standarder udfordres

Michael Joachim Andreassen udfører en del af sin forskning i Villum Center for Advanced Structural and Material Testing på DTU, som rummer noget af det mest avancerede eksperimentelle infrastruktur.

Herudover gør han brug af DTU’s svejselaboratorium og korrosionsfaciliteter for at muliggøre egenproduktion af prøver, som bliver lavet med forskellige svejseteknologier samt elektrokemisk karakterisering af prøver før og efter korrosionsudmattelsesforsøg.

Michael Joachim Andreassen og hans kolleger forventer at få et bedre kendskab til udmattelseslevetiden. Det skal ske ved at undersøge indvirkningen fra svejsespændinger og korrosion i forhold til pladetykkelsen, svejsemetoden og afkølingshastigheden. Dette vil medføre et mere sikkert, veldokumenteret og forbedret udmattelsesdesign. 

Det vil også resultere i mere effektive og forbedrede svejseprocedurer, en hurtigere produktion og en mulighed for konstruktionsoptimering. 

”Jeg forventer, at forskningen vil bidrage til offshore-industrien ved at optimere og forbedre de nuværende normer og standarder, som synes at være for konservative og utilstrækkelige,” siger Michael Joachim Andreassen.

 

Mere om forskningen

Michael Joachim Andreassen har udgivet en artikel om sin forskning i det nyeste nummer af Magasinet Svejsning (#3 2018).

Læs artiklen her.

Relaterede Videoer  

Vis flere

Nyheder og filtrering

Få besked om fremtidige nyheder, der matcher din filtrering.
https://www.byg.dtu.dk/nyheder/nyhed?id=2e4e4575-e509-4329-bfea-6e4a6f9653b9&utm_device=web&utm_source=RelatedNews&utm_campaign=Inhabil-certificering-af-statikere-er-en-fare-for-byggeriet
17 AUGUST 2019